fredag 14. august 2015

Nettjenestene som holder orden på ting du liker

Nettet florerer av tjenester hvor du kan registrere hva du driver med på en eller annen måte. Hvorfor folk velger å registrere så mye på nettet varierer nok fra person til person. Noen gjør det kanskje for å holde oversikten selv, andre gjør det på grunn av det sosiale aspektet. Kanskje ønsker du å få anbefalinger, eller kanskje du bare synes det er gøy å føre hva du driver med.

Nedenfor har jeg nevnt de nettjenestene jeg bruker mest for tiden. Samtlige kan enten brukes bare for deg selv, eller du kan legge til venner for å få et sosialt nettverk ut av det. Jeg legger uansett link til min profil om noen ønsker å følge meg.



Last.fm - Musikk

La meg begynne med den kanskje best utbredte av alle: last.fm. Det er en tjeneste som fungerer slik at hver gang du hører på musikk registreres det i denne databasen. På denne måten kan du se statistikk om hva du har hørt mest på, og få forslag til ny musikk du kanskje liker basert på andres erfaringer. Det kalles å "scrobble" når registrerer hva du hører på. Det beste er at nesten alle musikkavspillere har støtte for slik "scrobbling". Funksjonen finner man både i Spotify og i Wimp. I tillegg finner du mange apper til android, iOS og plugins til iTunes om du fortsatt hører på mp3-filer.

Så hva gjør man med alle disse registrerte avspillingene? Dessverre er det veldig få tjenester som lar deg benytte informasjonen direkte. Last.fm er en musikkradiotjeneste selv som naturligvis kan gi deg anbefalinger. Denne tjenesten er mye eldre enn f.eks Spotify, og fungerer slik at du ikke selv kan bestemme hva du vil høre på, men mer som en skreddersydd radio basert på hva tjenesten regner med du liker. Men den tilbyr også å bare vise hva slags musikk den tror du måtte like.

Wimp skal ha skryt for at den er veldig integrert i Last.fm, Wimp kan gi deg anbefalinger basert på last.fm, og har også en flik som viser "de nyeste albumene fra dine mest spilte". Fordelen med å bruke last.fm framfor lignende tjenester som er innebygget i f.eks Spotify er at uansett hvordan/hvorhen du har hørt på en sang, så er dataene samlet i den samme databasen.

Min profil: MrMamen



Trakt.tv - Film og TV-serier

Min favoritt nå for tiden er trakt.tv. Tjenesten holder orden på hvilke filmer du har sett, og hvor langt du har kommet i en TV-serie. Personlig er det sistnevnte veldig nyttig, for jeg har en tendens til å ikke helt huske hvilken episode jeg så siste om jeg har tatt en liten pause i tittingen. Du har også muligheten til å stemme og eventuelt skrive anmeldelser.

Det er to måter å få registrert hva man ser på til trakt. Enten kan du "sjekke inn" manuelt, eller så kan du automatisk "scrobble". Innsjekking bør være en kjent fremgangsmåte for de fleste. Scrobbling fungerer med endel mediesentre, f.eks min favoritt Plex. Til iOS kan jeg anbefale appen Infuse på det varmeste. Igjennom Trakt kan appen til og med synce hvor langt du har kommet i en film/TV-serie om du blir nødt til å ta en pause midt i.

I tillegg til at man kan benytte websidene til å sjekke inn, finnes det naturligvis mange apper som gjør samme nytten. Det er verdt å merke seg at Trakt ikke har laget noen apper selv, men har et åpent API så det finnes mange tredjepartsapper. For TV-serier anbefaler jeg checkTrakt. Den fungerer på filmer også, men det finnes andre mer dedikerte apper for det.

Det er forøvrig mange norske filmer og serier tilgjengelig for innsjekking. Alt fra Kampen om tungtvannet, til Luksusfellen er å finne her. Innholdet er forøvrig hentet fra de åpne databasene TheTVDB og TMDb, så om man virkelig er ivrig er det mulig å legge til manglende informasjon selv.

Egentlig er det bare en ting jeg savner. Det er at tjenester som Netflix, NRK Nett TV, og HBO Nordic legger til støtte for å scrobble, samt gjerne gi meg anbefalinger fra denne siden. Men fram til videre må jeg pent se meg nødt til å sjekke inn manuelt.

Min profil: MrMamen




Untappd - Øl

Det er ikke så alt for mange år siden øl var ensbetydende med pils. Og at øl som var å få tak i i Norge var Ringnes, Hansa, Tuborg og kun en håndfull andre. Men med mikrobryggerirevolusjonen som har skylt inn over oss de siste årene har man fått adskillig flere valgmuligheter.

Dermed oppstår også behovet for å registrere hva man synes om ulike ølsorter. Og har kommer Untappd inn i bildet. Hver gang du drikker en øl kan du "sjekke inn", sammen med en vurdering om du ønsker. Jeg er veldig glad i å smake på nye ølsorter og ser dermed behovet for å notere ned hva jeg synes om hver enkelt.

Du har også mulighet til å skåle (virtuelt) med vennene dine, og se hva andre har sagt om akkurat dette ølet. Tjenesten er også spekket med Badges du kan få for å for eksempel prøve mange ulike norske øl, eller ulike typer IPAer.

Min profil: MrMamen




Goodreads - Bøker

Goodreads er en tjeneste jeg oppdaget fordi Kindle har innebygget støtte for det. Her kan du stemme på ulike bøker, samt oppdatere hva du holder på å lese. Det er også mulig å si hvor langt du har kommet i gitte bøker.

Har man Kindle kan man altså automatisk importere alle bøkene man har kjøpt, og relativt lett oppdatere lesestatusen på denne. Dersom man fortsatt leser trykte bøker kan man laste ned en app til mobiltelefon å oppdatere igjennom denne. Det som er interessant er at man kan scanne strekkoden (ISBN) og ofte finne bøkene i databasen ved hjelp av denne.

Det er massevis med informasjon, anbefalinger og nyheter å hente på denne tjenesten. Dessverre har jeg ikke tid til å følge opp mange av anbefalingene jeg får. Jeg leser gjerne ikke mer enn fire-fem bøker i året, og mange av disse bøkene har jeg lyst til å lese av andre grunner enn av Goodreads' anbefalinger.

Min profil: MrMamen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar