onsdag 3. august 2011

Hvorfor Google+ ikke blir det nye Facebook (ennå)

Etter å ha testet Google+ en måneds tid, er det lite som tyder på at Facebook kommer til å forsvinne, og at "alle" begynner å bruke Google+.

Hva er Google+?
Kretser som kan se mitt innlegg,
her fra iPhone-appen.
For de som ikke har skaffet seg konto, eller satt seg inn i hva G+ er, så skal jeg gi en liten introduksjon. Det nye sosiale nettverket til Google er en slags blanding mellom Facebook, Twitter, blogg og e-post. Ettersom de aller fleste bruker Facebook, og endel færre bruker Twitter, forklarer jeg hovedsakelig forskjellene fra Facebook. Mens man på Facebook må være "enig" om å være venner, kan man på G+, i likhet med Twitter, ha enveis-"følging". Det vil si, jeg kan følge en journalist, kjendis, venn-av-en-venn, eller lignende uten at de trenger å følge meg tilbake. Det høres kanskje litt skummelt ut, ettersom du gjerne velger dine venner på Facebook etter hvem du ønsker at skal se DINE oppdateringer, ikke hvem du ønsker å se oppdateringene til. Men slapp av, der kommer kretser inn i bildet. Hver gang du finner en interessant person på G+, legger du vedkommende til i en krets eller circle som det heter på engelsk. Dette kan være "Venner", "Familie", "Kolleger", "Nordmenn", "Utlendinger", "Ukjente", osv. Hver person kan legges i så mange, eller få kretser du ønsker. Og når du skriver ett nytt innlegg velger du hvilke(n) av disse kretsene du ønsker at skal se det du skriver. Du kan også velge enkeltpersoner, eller til og med epost-adresser hvis vedkommende ikke bruker Google+. Eventuelt kan du velge å poste til "utvidede kretser" (som betyr "venners venner"), eller helt offentlig slik at alle kan se det. Personer som har deg i en krets, men som du ikke følger tilbake kan altså kun se disse offentlige postene. Du kan lese mer om tjenesten på f.eks dinside, om deres førsteinntrykk av tjenesten.

Hvorfor hopper ikke alle over til Google+?
For det første er det mange som ikke ser noe poeng i å flytte fra et godt etablert Facebook til et nytt Google+, selv om det er en og annen ny mulighet. Det faktum at "alle" allerede er på Facebook, mens veldig få er på "Google+" gjør at få gidder å tenke mer på saken. Faktisk så er mulighetene til å dele et innlegg med bare enkelte venner tilstede på Facebook også. Jeg har riktignok inntrykk av at det er få som vet om denne muligheten, og ennå færre som benytter seg av den. For noen år siden på Facebook var det bare mulig å legge vennene sine i "limited people", men etterhvert kunne du også lage vennelister.
Ser du hengelåsen under statusfeltet på Facebook? Der kan du spesifisere hvem som skal se det du skriver.
Faktisk er den mye mer avansert enn Google sin, men til gjengjeld er den vanskeligere å bruke.
Facebooks mulighet til å begrense omfanget av et innlegg.
I Google+ har du ikke mulighet til å følge vennene dine uten å legge dem til i minst én krets.


Etter å ha brukt G+ en måned, ser jeg nå et annet problem også. Jeg har 20 venner/bekjente i kretsene mine. Dette er folk jeg kjenner personlig. Blant dem er det foreløpig lite aktivitet, det kan naturligvis ha en viss sammenheng med at det har vært ferietid, men likevel, mye fattigere enn 20 vilkårlige personer på Facebook. Flere som har testet Google+ har kanskje gitt opp av nettopp denne grunn; det var ikke noe som skjedde der. Derimot har jeg drøyt 30 personer i "følge"-kretsen min. Dette er folk jeg ikke kjenner personlig, men som jeg følger enten fordi de har hatt noe interessant å meddele, kjenner de fra andre medier, eller fordi de fulgte meg, og jeg valgte å følge dem tilbake. Her er det derimot mye aktivitet. Mange av disse er folk som har slått seg til ro med Google+. Dermed bruker jeg tjenesten mye mer som Twitter (med mange ukjente mennesker), enn Facebook (med bekjente). Mange vil nok ikke se på dette som så veldig interessant, og derfor appellerer det rett og slett ikke til alle. Brukerene står selvfølgelig fritt til å ikke benytte seg av "følge"-kretsen, så det er opp til hver enkelt hvor "personlig" man ønsker nyhetsstrømmen sin.

Som nevnt tidligere kan Google+ brukes som blogg/Twitter, ved å dele mye offentlig, eller mer som Facebook, ved å kun dele til bestemte vennegrupper. Et problem kan være at noen poster mye og veldig variert. Mens andre er mer beskjedne med delingen. Dette problemet har vi forsåvidt allerede på Facebook, men på G+ er det nå altså mulighet til å begrense rekkevidden av postene mer enn. De som velger å aldri poste offentlig, vil kanskje synes det er slitsomt med alle andre som gjør det. Jeg vil f.eks ikke poste meldinger som inneholder mye om mitt privatliv åpent. Derimot, finner jeg en morsom youtube-video, eller noe annet artig på nettet er det ganske sannsynlig at jeg poster det offentlig. Ettersom jeg følger personer jeg ikke kjenner personlig, er det også mer sannsynlig at jeg kommer over noe jeg kan dele videre. Enkelte kan rett og slett synes det blir for slitsomt med så mange trivielle poster. Selv er jeg litt lei av de mest private postene på Facebook, så derfor passer kanskje Google+ bedre for meg.

Det tar seg nok opp etterhvert
Denne menyen dukker opp på de fleste
Google produkter. Her ser jeg at jeg har
tre Google+ varsler.
Det er riktignok håp. Mange bruker andre Google-tjenester. Utenom søkemotoren er Gmail, Calendar, Maps og Picasa veldig populære tjenester. Hvis man er innlogget her, er veien kanskje ikke så lang til å sjekke innom Google+ en gang eller to? Google ser ut til å integrere alle tjenestene tettere sammen, så det kan bli mer spennende i fremtiden. Det er foreløpig endel arbeid som må til for å bli like "bra" som Facebook på endel områder. Spesielt på både de mobile nettsidene, og appene til iPhone og Android. Her er det store mangler, men jeg antar vi ser store forbedringer i relativt nær fremtid. Med noen få unntak (sånn som Google Wave, og Google Buzz), lager stort sett Google solide produkter!

Du kan lage en konto her. Jeg går mot strømmen og blir inntil videre mer tilgjengelig på Google+, enn på Facebook: http://gplus.to/MrMamen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar