torsdag 25. august 2011

Google Reader - Hold deg oppdatert

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er et stort fan av Googles tjenester. En av de jeg definitivt bruker mest heter Google Reader (Google Leser på norsk). Det er kort fortalt en online RSS-klient som kan brukes til å holde deg oppdatert på diverse nettaviser, blogger og andre websider.


Hva er RSS?
Symbolet for RSS
Jeg må begynne med det grunnleggende, for jeg innser at enkelte ikke aner hva RSS er for noe. Så og si alle nettsteder som har oppdateringer basert på innlegg, sånn som en nettavis, eller en blogg har støtte for å hente artiklene via RSS. Det betyr at hver ny artikkel tas ut med overskrift og (vanligvis kun) de første linjene/avsnittene av artikkelen. Deretter kan de leses omtrent som e-poster hvor man får en rask oversikt over oppdateringer på de gitte sidene. Gevinsten kommer når du har mange sider du følger med på. Ettersom alt samles, slipper du å besøke hver enkelt side for å se hva som er nytt. Det kan også være ganske kjekt for sider med sjeldne oppdateringer, gjerne blogger. Det er fort gjort å glemme å besøke en side du har interesse av hvis oppdateringene er med ukers mellomrom, men det blir altså lettere hvis du samler alt i en "RSS-innboks". Forøvrig finnes det en variant som kalles ATOM, men for alle praktiske formål er dette akkurat det samme.

Google Reader
Det finnes en rekke RSS-lesere, f.eks kan du få det på skrivebordet ditt ved hjelp av noen widgets blant annet innebygget i Windows Vista. Det er også innebygget i flere nettlesere, og e-postklienter. Men min favoritt har blitt Google Reader. Ettersom det er en nettjeneste, kan jeg holde oversikt over hvilke artikler jeg har lest, uansett om jeg leser noen fra hjemme-PCen, noen fra jobben, andre igjen fra mobilen.

Mer enn bare nyheter
Selv om den opplagte bruken er for å følge med på nyheter, er det endel andre nettsteder som støtter RSS. F.eks etter at du har satt opp et søk på finn.no, kan du abonnere på nettopp ditt søk via RSS. Det er kjekt så slipper du å stikke innom for å sjekke om det har kommet noen nye boliger, antikke møbler, reiser eller hva det nå er du var ute etter jevnlig. I tillegg har bl.a. varslingssiden på Facebook støtte for RSS, Wikipedia-artikler, osv. Bare se etter RSS-ikonet så kan du få samlet det du interesserer deg for på ett sted.

For å abonnere på denne bloggen finner du RSS/ATOM-feed her. Google Reader finner du på http://www.google.com/reader.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar